Saturday, October 31, 2009

iLmU iMan aMAL

sabtu 12 zulkaedah



diantara terjemahan dari petikan khutbah semalam di Masjid Taman Johor Jaya :

3 perkara yang mesti ada bagi memastikan segala usaha dan ibadah kita diterima.....

Ilmu. wajib setiap dalam diri muslim itu ada ilmu pengetahuan tentang agama. meliputilah dari mengetahui fitrah kejadian manusia sebagai khalifah dan hamba kepada Penciptanya, hinggalah mengenali Allah sebagai pencipta dan pentadbir keatas sekelian alam.

Iman. akan jadi sia-sia sekiranya segala ibadah dan kerja yang dilakukan tidak disertakan keimanan kepada Allah sebagai pencipta. kerana ibadah tanpa Iman adalah seperti perjalanan di atas padang yang tandus tanpa arah tujuan yang pasti. segalanya hanya mengikut apa yang telah dilakukan orang terdahulu bukan dilakukan mengikut keikhlasan dan kepercayaan akan adanya hari pembalasan.

Amal. tidak sempurna pengetahuan dan kepercayaan seseorang hamba kepada Penciptanya seandainya tidak dituruti dengan beramal bagi dijadikan bekalan pada hari kebangkitan kelak.......

Waallahu aklam





Thursday, October 29, 2009

seMaLaM yaNG bERLalu

















sempat ziarah kerumah seorang teman di Gunung semanggol Perak. Al-Ustaz Sulaiman.
seorang sahabat yg sukar aku duga fikirannya, kerna sentiasa tenang dalam apa jua keadaan...

















bersama keluarga Pak Teh dari Butterworth. sebuah keluarga yg penuh warna warni keceriaan...
















permainan terlarang, namun itulah yang menjadi kegemaran budak2 dan bapak2 budak sempena musim perayaan
















dikala sang surai baru melebarkan layarnya......

pemandangan yang cukup menenangkan bagi aku dan mungkin juga kamu.... bilakah agaknya bangun tidurku dapat menghirup udara sesegar ini dan menjalani sisa-sisa hidup dengan penuh kedamaian......

















Seandainya kehijauan ini milik aku........ xpe mungkin tidak untuk kali ini tapi Insyaallah suatu ketika nanti



seandainya aku mampu memiliki semua ini, pasti aku tidak akan mencemburui apa yang kamu perolehi dari kekalutan ditengah bandaraya..... namun aku tetap bersyukur dari setiap kurniaan Nya. dan aku tetap berazam akan menjadikan semua impian ini satu kenyataan.........Amin

sELagi BerNAmA maNusIA

hari ini 10 zulkaedah 1430.
bermakna dah 11 hari syawal berlalu pergi
bermakna telah tiba musim haji.

bersyukur dan betapa bestnya mereka yang menerima jemputan Allah pd tahun ni. aku..... ntah bila lg? berkesempatan atau sebaliknya....... mudah-mudahan Allah tidak mengabaikan aku dan waris ku sebagai jemaah jemputannya.

SELAGI bernama MANUSIA...

aku tak pasti apa yang sedang berlaku, dan apa yang akan berlaku.
yang pasti hari-hari ku semakin sibuk dengan tugasan seharian.
dimana berakhirnya perjalanan ku ini......
esok dan lusa bukan milik ku......

sesekali terlintas juga dihati utk bertukar angin dengan pekerjaan lain, tapi komitment pada keluarga terasa saratnya. nak meneruskan sisa-sisa usia ditempat yang sama, tapi hempasan semakin membadai gilanya.....

ntahlah,
apakah laluan perjalanan hari esok masih sama seperti ini...?
adakah corak contengan hari esok masih carekkan yang sama...?
mungkihkah perjuangan ini masih mengunakan senjata sediada...?
alangkah indahnya dalam hidup ini jika semuanya akan sentiasa diwarnai ceria.....

selagi BERNAMA manusia

Wednesday, October 7, 2009

sAwaH LUas tErBenTANg


*dikesempatan ini aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada seorang sahabat bernama Yan (shapian) kerana men'sedekah'kan otak-otak kempas ni, "untuk orang Baling" katanya. semoga Allah merahmati hidup kalian sekeluarga dan dimurahkan rezeki dari yang Halal. Amin.....


( diantara Kempas Ke Baling )



18 syawal 1430

telah 10 hari aku menyambung tugasan yg terbengkalai sbb cuti raya, kalau dikirakan jumlah hari aku bercuti raya dah sama bilangan harinya. tapi kenapa keje aku masih tak selesai?????

mungkin kerana masih terbayang2 suasana permai desa kot.......teringat aku kira-kira 20 hari yang lalu, kami keluarga balik ke kampung isteri aku di Baling, kedah. perjalanan mengambil masa kira-kira 10 jam dari JB. alhamdulillah perjalanan lancar walaupun kenderaan telah mula membanjiri lebuhraya utara selatan.

macam biasa, pada musim perayaan sebegini, usah diharapkan hentian di R&R. sedangkan susur masuk ke R&R pun dah jem lagikan pula tempat meletak kenderaan, tempat makan mahupun tandas awam. syukurlah sebab isteri kesayangan aku telah menyediakan bekalan makanan untuk bersahur. maka perjalanan kami kurang tergendala dengan terpaksa beratur panjang untuk mendapatkan makanan.

perjalanan yang kami mulakan dari JB pada pukul 10 malam. melalui lebuhraya E22, (senai-desaru) terus ke lebuhraya utara-selatan. singgah di hentian Ayer hitam pada jam 11 mlm untuk ambil sepupu yang sedang praktikal mengajar di salah sebuah sekolah di Kluang.......

isi minyak di hentian Ayer Keroh dan Sg. Siput Perak. kami terpaksa bersahur selepas keluar lebuhraya di Plaza Tol Kuala Kangsar, kerana semua R&R padat dan sendat. walaubagaimana ciri-ciri keselamatan perlu diutamakan. aku tidak memilih untuk makan ditepi lebuhraya @ jalan raya. kerana selain dari faktor habuk dan asap kenderaan yang melekat pada makanan, pelbagai lagi kemungkinan yang lebih dahsyat boleh terjadi.

solat subuh dan terus ke Pengkalan Hulu. singgah di rumah Pak Anjang sekitar jam 8 pagi. dapatlah lelapkan mata sejam dua sebelum meneruskan perjalanan kami yang berbaki 40 min lagi...... selepas menunaikan solat jumaat disertakan Jamak taqdim Asar, kami sampai di kampung halaman isteriku pada jam 4 petang. alhamdulillah, Allah masih memberikan pelindungan kepada kami sekeluarga. dijauhkan dari keletihan yang melampau, gangguan lalulintas, kejemuan pemandangan, dan yang lebih penting dijauhkan dari kemalangan @ kerosakkan kenderaan.

Alhamdulillah, adakah semua ini kerana kebetulan atau mungkin jua kerana solat sunat musafir yang kami dirikan selepas solat sunat terawih pada malam tadi...... waallah huaklam. semuanya atas ketentuan Allah SWT. hanya apa yang pasti Allah tidak sesekali cuai terhadap janji-janjinya, baik kurniaan nikmat apatah lagi balasan azab.....

wassalam