Friday, September 18, 2020

joM mAsAk mARuKU kAcANG kUDa

 

hari ni jumaat 18 sept 2020 bersamaan 1 safar 1442H. dah masuk bulan baru. semakin bertambahlah usia aku, dan semakin dekatlah dengan hari kematianku.

 

dah beberapa hari aku menghadap laptop bagi menyiapkan sedikit kerja rutin aku. Biasalah bila duduk depan laptop ni tak terasa masa yang berlalu begitu pantas. Lebih-lebih lagi kalau idea tengah datang mencurah-curah. Tiba-tiba je terasa haus, terasa lapar, rupanya dah 3 atau 4 jam aku membeku di depat laptop. Patut la…

 

melangkah ke dapur bukak peti sejuk, bukak cabinet, mencari bahan-bahan makanan ringan yang boleh dikunyah-kunyah. Tapi malangnya dah tak de apa yang boleh dikunyah.. haha… dah lama tak shopping. Maklum la sejak duduk berdua ni, dah jarang masak, makan apa yang ada je. Jadi stok makanan pun lambat habis. Maka lambat la nak bershopping.

 

Masa bukak pintu cabinet ternampak tepung kacang kuda. Oh ya… dah lama aku tak buat muruku kacang kuda. Sehingga aku menaip content masakan ni, sebenarnya aku masih tak tau, maruku itu di buat dari kacang dhal atau kacang kuda? Aku ada membelek tepung maruku di pasaraya, tapi apa yang aku peratikan kandungannya ditulis, tepung kacang kuda, manakala tajuk didepan bungkusan pula di tulis ‘tepung maruku’ dan di bawahnya tertulis kecil ‘tepung dhal’.

 

Mana satu yang betul ni, tepung kacang dhal atau tepung kacang kuda..? kompius aku. Tapi sebenarnya aku tak nak beli pun, kerana rata-rata pengeluar tepung maruku ni adalah dari syarikat bukan islam. puas aku mencari keluaran produk dari syarikat muslim. Tapi setakat ni memang tak pernah jumpa. Jadi aku nak mengajukan satu soalan, bila adabi atau faeza nak keluarkan produk tepung maruku ni? Please la… aku nak makan maruku niiiii…. Lapaq baq hang.. Haha

 

Akhirnya aku beli kacang kuda, rendam semalaman, esoknya blender. Tapi masalahnya doh akan jadi lembik, sebab guna blender basah. Hasilnya nanti, maruku jadi tak garing. Setelah 3 atau 4 kali percubaan, aku terjumpa tepung kacang kuda, ini sudah bagus, Cuma harga nya agak mahal sedikit. Tak pe lah, mahal pun mahal la, asalkan jangan produk keluaran non muslim.

 

Jadi, jom layan maruku kacang kuda olahan idea sesuka hati aku sendiri. Haha.. panjang tak tajuk resipi aku kali ni..?

 

Mula-mula, ambil besen yang dah basuh dan dah kering. Elakkan dari besen rendam baju kotor, ataupun besen lama yang dah bocor dan dibuat tanam pokok bunga. Hahaha… saje gurau hilangkan strees…jom mula..

 

Bahan A

Tepung pulut                        300 gram

Tepung kacang kuda           200 gram

Serbuk cili                           1 sudu besar

Serbuk kari                          2 sudu (pastikan faeza, baru beli, haha)

Marjerin                               1 sudu besar cairkan

 

Bahan B. blender kering.

Udang geragau                    2 genggam agak-agak je

Jintan manis                         1 sudu besar

Jintan putih                           1 sudu besar

Daun kari                              agak-agak 4 @ 5 tangkai

 

Bahan C. blender basah

Garam                                    1 sudu makan

Gula                                       setengah sudu je (sebagai pengimbang rasa)

Telur                                       2 biji (jangan telur puyuh plak, kecik sangat)

Santan                                   1 kotak @ 250ml

 

Caranya.

Campurkan semua sekali A & B. dah sebati baru masukkan bahan C, sikit demi sikit sampai menjadi doh. Kalau dah abis bahan C, tapi tak jadi doh atau peroi, tuangkan air sikit demi sikit. Doh mesti boleh di kepal, bukan lembik masam nak buat cekodok yang takde kodoknya tu… paham?

 


Dah sattle. Panaskan minyak, masukkan doh dalam tiub pembuat maruku tu (aku tak tau apa nama dia sebenarnya) dan putaqkan atas minyak yang panas. Goreng agak-agak separuh garing, terbalikkan. Biarkan seketika, lps tu…!!.. mestilah angkat dan tos kan, ye tak? Takkan dah masak biar hangus dalam kuali plak.

#biasanya aku buat maruku menggunakan cetak yang petak tu, tapi saje je kali ni aku nak try cetak bulat kurus ni pula, disebabkan bukan untuk niaga, just untuk selera tekak sendiri je, so aku tak putaqkan dulu atas plastic atau kertas minyak, lepas tu baru masukkan dalam minyak panas. Sebalik aku terus putaq atas minyak panas, hasilnya tak la jadi bulatan, secantik orang niaga.

 

#ada orang tak blender daun kari, sebaliknya dia akan masukkan daun kari kedalam minyak semasa menggoreng, boleh juga. Tapi pada aku cara ni agak membazirkan daun kari, sebab nanti daun karinya bukan di makan, just sebagai bau-bau je. Kalau kita blender sekali so dia dah larut dengan tepung. Tapi jangan letak daun kari banyak sangat, takut nanti pahit.

Ok dah siap, dah boleh makan. Lepas abis goreng semua sekali, jangan lupa kemas dapur, basuh semua peralatan. Dah sattle semua baru boleh makan. Selagi tak sattle jangan makan… haha…


#part yang paling aku malas, nak kemas dapur. tp kena sattle kan jugak la, sebab sebelum ni anak-anak ada diorang tolng kemaskan. Terutamanya anak dara aku, rajin betul kalau suruh basuh pinggan, asalkan jangan suruh masak. Takut tak sedap katanya.




No comments:

Post a Comment