Monday, September 28, 2020

joM mAsAk iKaN bAwAL sTiM

 

hari ni  isnin 28 sepetember 2020. bersamaan 11 safar 1442H.

 

sejak anak-anak dah balik asrama ni aku pun dah kurang memasak. Maklumla takde kawan nak makan. Makan sorang-sorang malas nak masak betul-betul. Masak salah-salah je. Haha. Masak alakadar je.

 

Hari ni aku cuma masak nasi dengan lauk ikan stim je. Jom kita kongsikan resepinya. Mula-mula, kena tangkap ikan dulu. start enjin bot, turun ke laut.. haha..  Ikan masin tak mau, ikan sardine dalam tin pun tak mau. Ikan bilis pun tak mau. Jauh sekali ikan buntal. Kena pastikan ikan yang segar, yang ditangkap dari laut atau ikan yang dibeli dari pasar mengunakan duit yang halal… hahaha… merapu dah aku… kalau ikan kerapu ok la jugak.

 

Ok la untuk kali ni aku Cuma gunakan separuh je ikan bawal hitam. Sebab aku makan sorang je, silap-silap separuh ni pun tak abis. Tak payah siang ikan, bilas-bilas je, sebab aku dah siang ikan ni masa balik dari pasar tuari. Hihi.. tapi kalau korang beli ikan yang belum siang kena la siang sendiri ye.

 

Oleh kerana aku menggunkan ikan bawah hitam, jadi kita bagi tajuk masakkan ni ikan bawal separuh je masak stim.

 

Bahan-bahan A.

yang pertama mestilah ada ikan bawal

Serai sebatang di ketuk atau tumbuk bagi pecah umbinya

Halia dalam seinci, potong mayang, kalau malas, potong nipis-nipis je pun boleh. Ikut suka dan kreativiti korang sendiri. Kan aku dah cakap dalan content masakan yang lalu, masak ni tak payah nak ikut SOP sangat. Kita santai-santai je, yang penting ikhlas kan hati semasa memasak. insyaAllah sedap, halalan toiyiba. Hihi

Bawang putih 2 ulas, diketuk jugak

Cili padi 3 biji,sama jugak, dikutuk.

Daun limau purut 2 helai, koyakkan, tapi disebabkan aku dah pegang pisau, maka aku pun hiris-hiriskan sekali.

Sos ikan 2 sudu makan

 

Bahan B

Limau kasturi 2 biji, kalau budget lebih, style orang ada-ada, nak guna lemon pun boleh, tapi paham-paham la harga sebiji lemon dah berapa ringgit.

Garam dan gula, secubit je.

Daun ketumbar serumpun masukkann dengan tungulnya sekali, tapi pastikan korang dah cuci bersih la

 

Caranya, sediakan semua bahan A letak dalam piring. Okey kukus dulu, agak-agak la, kalau ikannya tebal dan besar kukus la lama sikit, kalau setekat separuh je ikan bawal macam aku masak ni, 4 minit cukup dah. Sambil tu korang sediakan bahan B. perahkan limau kasturi dalam cawan. Buang bijiknya, masukkan secubit garam dan gula, ikut selera tekak korang. Kacau bagi garam dan gula larut. Potong daun ketumbar pun ikut selera mata korang memandang. Kemudian tuangkan atas ikan yang sedang dikukus tadi. Tutup semula pengukus. tunggu dalam seminit lagi. Cek ikan dah masak ke belum. Cucuk ikan tu dengan garfu, kalau lembut je maknanya dah masak la tu.

 

Selepas masukkan bahan B tadi jangan kukus lama sangat, ini bagi mengelakkan daun ketumbar lunyai pulak. Atau boleh juga korang masukkan bahan B tanpa daun ketumbar. Agak-agak, ikan dah hampir masak matikan api. Baru masukkan daun ketumbar, tunggu dalam seminit gitu bagi daun ketumbar layu sikit baru angkat. Pun boleh juga. Ikut suka korang la. Kan aku dah cakap masak ni tak payah nk ikot SOP sangat.

 

#korang kena jadi pakar forensic untuk cari sendiri bahan-bahan yang aku dah campurkan ni. Disebabkan belakang rumah aku ada tanam pokok limau purut sebesar pokok balak, maka aku sengaje letak daun limau purut 1 dahan. haha



Tapi tips yang aku nak bagi, daun ketumbar ni sedap kalau kita makan, semasa mengunyah tu masih terasa sedikit rangup. Baru juicy rasa daun ketumbar tu pecah dalam mulut. Kalau dia dah luncai sebab kita over cook. Dah hilang rasa daun ketumbar tu. Dah tak sedap. Tapi tak boleh juga kalau dia tak layu langsung, segar tak dimasak. pelik pulak nanti rasanya kat lidah. So pandai-pandai korang la nak mengagak.

 

Dan kalau ikan korang lebih besar dari ukuran yang aku masak ni, pandai-pandai korang la berapa kuantiti nak tambahkan bahan-bahannya. Yang pasti, hasilnya nanti, ikan stim ni dia rasa masam-masam. Dan texture nya sedikit berair. Kira macam kuah la gitu. Tapi takdela melambak macam kuah masak lemak pulak. Sekadar air dari perahan limau dan sos ikan tadi. Juga air yang keluar dari badan ikan. tapi kalau korang nampak ikan korang macam kurang air, boleh je tambahkan air sikit anggaran 1 atau 2 sudu makan gitu.

 

Ohya, lagi 1 tertinggal. Ada juga orang yang menambahkan bahan B tu dengan sedikit kuib ayam. Tapi aku tak tambah la, sebab memang keluarga aku masak tak guna bahan perasa. Keluarga misi la katakan. hihi... Tapi kalau korang nak tambah, boleh je. Cuma tolong pastikan kuib ayam adabi, baru beli… haha.. iklan lagi. Kita support produk muslim. Bukan sekadar halal, malah keberkatan yang kita cari… wAllahuaklam..



# ta daa… dah siap, makan la masa panas dengan nasi pun panas-panas, baru sedap. Alhamdulillah… selain ikan bawal, lebih pemesikan siakap. Ikan kerapu pun boleh. Pokoknya, tepuk wallet Tgok berapa ada.. hahaha




No comments:

Post a Comment