Sunday, December 20, 2020

mAsAk aPA tAK jAdi hARi Ni

 

sempena cuti PKPB ni anak-anak ada kat rumah, aku pun ada la mood nk men’try’ resipi baru. Tajuk asal resipi aku baru nak cuba ni simple je, putu bambu. Makanan peberet aku ni. Nak beli kat pasar malam, harga agak yahudi dah sekarang ni. Rm3.50 dapat 5 ketul. Tapi kisah masak apa tak jadi hari ni betul-betul menjadi kenyataan, dari nak buat putu bambu akhir bertukar menjadi….. jeng, jeng, jeng… korang nak tau jadi apa, kena baca sampai abis entry ni

 

bila tajuk resipi pun dah butu bambu, mestilah aku kena ada bambunye, ye tak…? Persoalannya, mana aku nak cari bambu nya.. dok tengah bandaraya kot bukan kat kampung, apa jenis buluh ko nak semua ada… senang je, kita cari bambunya kt youtube.. kat youtube? Mesti korang hairan kan?...

 

tak yah heran sangat lah, sebab aku bukan betul-betul nak cari buluh kat youtube. Aku Cuma nak cari idea, apa yang boleh menggantikan buluh untuk membuat putu bambu. Mesti ada idea kreatif dari orang-orang yang lebih awal dari aku. Kalau nak gantikan dengan paip pvc boleh je, tapi takut la side effect kemudian hari, sebab paip tu direka bukan untuk dikukus. Takut keracunan la pulak nanti.

 


Cari punya cari, banyaklah aku jumpa yang mana diorang menggantikan buluh dengan cetak apam. Mula-mula tengok bahan-bahannya dulu. Lepastu tengok cara-cara membuatnya, sambil-sambil tu baca komen dari viewer… alamak banyak komen negatif, sungguh meragukan ni.. herrmmm camne ni. Nak buat ke tak?.. nak cuba tapi memang tak menyakinkan langsung bila baca komen orang ramai. Tapi kalau tak cuba, memang tak kan berjaya (falsafah orang cemerlang ni, hihi). Lagipun kelapa parut asing kan hitam dan putihnya dah 2 hari membeku dalam peti…

 

Lastly aku buat juga, tapi dalam otak dah setting, kita try and error. Kalau berjaya Alhamdulillah, dapat ilmu baru, kalau gagal pun tak pe, dapat pengalaman baru.

 

Aku pun mula mengukus tepung beras, seperti yang diajarkan dalam youtube tu, dah siap kukus selama 20 minit, bancuh dengan air suam sampai tepung berasnya berubah jadi macam bread crump. Try kepalkan dah tak berterabur sama macam dalam youtube tu, aku pun mula mengukus dalam cetak apam.

 


15 minit pertama kukus, intai sikit. Macam tak berubah jadi putu pun. Masih nampak putih tepung beras je. sambung lagi mengukus selama 10 minit. Masih takde perubahan jugak. Aku dah nampak bunga-bunga kegagalan ni.. takpe jangan giveup, aku fikir sejenak, mungkin tepungnya kena sangai dulu kot, sebab dari channel lain aku tengok ada yang sangaikan tepung berasnya terlebih dulu.

 


Apalagi aku pun sangaikan semua adunan tadi dalam kuali. Makin sangai, makin kering dan jadi tepung semula adunan seakan bread crump aku tadi. Tak pe, teruskan sangai macam yang diajarkan. Lepas 20 minit menyangai, tepung pun dah sejuk, aku bancuh semula dengan air seperti step kedua tadi. Sambil tu aku berfikir, mungkin cetak apam tak punyai lubang atas dan bawah macam buluh. Jadi dengan kompiden separuh yakin (haha, bahasa apa ni) aku pun suruh anak aku lubangkan bahagian bawah cetak apam tadi. Dalam hati aku berkata, ni kalau tak jadi gak, naya aku kena bebel dengan isteri aku, abis cetak apam dia aku kerjakan.. haha

 


Seterusnya percubaan kedua mengukus. 20 minit berlalu, keadaan adunan seakan bread crump tadi masih tak berubah pun menjadi putu. Dalam pada aku intai dalam pengukus tu, aku terfikir sesuatu. Lubang-lubang pengukus di rumah ada banyak, sedangkan lubang pengukus peniaga putu bambu biasanya terhad dan akan ditutup oleh putu itu sendiri. Jadi mungkin wap panas banyak terbazir keluar melalui lubang-lubang pengukus tu, wap tidak fokus melalui lubang yang telah diletakkan putu bambu diatasnya.

 


Yess,, maka tercetus la idea baru yang lebih inovatif dalam kepala otak aku yang tak hempuk ni. Iaitu aku tutupkan semua lubang-lubang pengukus tu dengan aluminium foil. Hanya lubang yang aku nak letakkan acuan apam je aku bocorkan. Dengan harapan yang tak berapa nak menaruh harapan tu, aku pun mencuba lagi untuk kesekian kalinya..

 


10 minit berlalu, 15 minit berlalu, 20 minit berlalu, akhirnya dah 35 minit berlalu.. penantian penuh debaran aku tetap tak membuahkan hasil… adoyaii… baru aku perasan dari mula aku mengukus tepung sebelum zohor tadi, elok lepas solat, tepung pun dah sejuk, aku bancuh dengan air…. Bla.. bla… bla… sampai la sekarang ni dah masuk waktu asar rupanya. 4 jam dah berlalu namun sebijik putu bambu klon cetak apam pun tak menjadi. Ini memang dah tak boleh jadi ni. Stop la. Maka lengkap lah setting dalam kepala otak aku dari awal tadi, try dah bermacam kaedah try, dan hasilnya semua error..

 

Jangan buang masa lagi, simpan adunan dalam tupperware, kiv dulu dalam peti sejuk, kemas dapur, solat asar. Esok-esok la baru kita fikirkan apa nak buat dengan adunan yang tak bertukar menjadi putu bambu tu… Cuma skrg ni standby je la telinga untuk mendengar ucapan tahniah yang berprestij dari mem atas kejayaan aku membocorkan cetak apam dia. haha 


 

# esok paginya.. aku bancuh adunan semalam dengan santan. Masukkan dalam Loyang, taburkan gula kabung yang dah di hancurkan sebagai inti putu bambu semalam. kukus. Jadilah kueh tak tau apa nama nak bagi untuk sarapan pagi. nak kata lengkong, tapi tak lembut macam lengkong, nak kata apam, jauh sekali. Haha.. Sattle separuh adunan.separuh adunan lagi nanti petang kita buat bubur sumsum kot. Tu la buat adunan tamak-tamak, macam dah pandai, mengalahkan orang nak niaga. Amek kau…

 

# petang harinya.. adunan semalam aku masukkan dalam periuk, campurkan santan kotak. Taburkan kepala parut (yang konon-kononnya nak buat golekkan putu bambu). Secubit garam. Panaskan dengan api kecil, sambil kacau. Agak-agak dah likat matikan api, teruskan kacau sehingga likat. Hidangkan dalam pinggan. Sementara panas, taburkan gula kabung… sattle. Sampai tak sempat nak shoot gambar. Anak aku cakap, huhh, buat macam ni lagi sedap, kenapa dari semlam abah tak terus buat camni. Buang masa je buat putu bambu tak jadik.. chiss bertuah punya budak, dah sedap makan, bukan nak puji aku, makin kena bebel pulak..

No comments:

Post a Comment