Thursday, December 17, 2009

anDainYA Aku mAMpu GAmBarkan pADaMU


cuti sekolah telah sebulan berlalu. alangkah indahnya kepada anak-anak sekolah. inilah saat untuk merehatkan minda dari asakan tekanan setelah berbulan menghadap buku pelajaran.

kini, tentunya berbeza dari keadaan aku masa bergelar pelajar beberapa puluh tahun yg lalu. anak-anak kini kebanyakkannya menghabiskan masa cuti mereka dengan menonton rancangan tv, memenuhi kedai-kedai kafe cyber berkamunikasi dalam bahasa tanpa bicara. menjadi wira dalam pertempuran naruto, mengasah bakat sebagai pelumba drift terhandal tak kurang juga yang berusaha menjadi penjaring terbanyak dalam sukan bola sepak....... tp sayangnya bukanlah di alam nyata sebaliknya dalam dunia maya video game. ini semua adalah hasil dari kemajuan dan kemodenan pembagunan.
berbeza dengan cuti persekolahan aku dulu. bila tiba musim cuti sekolah pastinya aku dan abang-abang ku akan mencari kerja partime, baik menolong nyonyah mengopek cawan getah, berkerja sebagai pembantu kedai perabot, menjadi pekerja illegal di kilang basikal dan bermacam ikhtiar lagi yg aku lakukan, semata-mata bagi menampung kos perbelanjaan meneruskan sessi persekolahan tahun berikutnya. bukanlah aku menjadi seorang anak kepada sebuah keluarga yang tak bertanggungjawab tetapi keadaan pada waktu itu menuntut kepada aku perlu lebih bertanggungjawab bagi meringankan bebanan keluarga...........

pernah terfikir kenapa aku batalkan niat suci aku dulu utk menjadi seorang pendidik? seandainya aku kentalkan semangat dan kuatkan tekat mengharungi setiap cabaran yang mendatang pada waktu itu, mungkinkah sekarang ni aku sedang berehat sama dengan putra sulong ku di rumah atau mungkin juga di lokasi-lokasi perlancongan...... namun semua itu hanyalah sesalan yang tak mungkin memberikan peluang kedua buatku.

apa jua keadaannya, aku tetap bersyukur dengan kurniaan Yang Maha Esa keatas diri dan keluarga ku kini. kalau sedari dulu aku menjadi seorang guru, siapa agaknya yang akan mendirikan blok-blok sekolah, bangunan berpuluhan tingkat, pasaraya-pasaraya terkemuka dan malahan terbesar di Asia?..... jawapannya pasti ada, namun Qadar itu telah berubah dari Qada nya..........

apa yang pasti, setiap kejadian di atas muka bumi ini, adalah telah ditentukan dari Allah untuk memberi khidmat kepada Khalifahnya sedangkan Khalifah itu hanya perlu menghambakan diri kepada tuhannya. tapi sayang, nafsu sering menghambakan Khalifah tersebut mengikut telunjuknya....

Waallahuaklam.....










No comments:

Post a Comment