Thursday, March 26, 2020

teRkEnANg semAsA dULu (kiSAH xPDc)

simpan sini buat kenangan diri sendiri dan tatapan anak cucu, kerana Majalah RODA-RODA yang aku simpan telah melebihi 2 dekad ini semakin mereput dan rapuh dimamah masa.

Majalah : RODA-RODA
Bil : 107
Keluaran : September 1995
Segmen : Ragam Anak Muda
Tajuk : EKSPEDISI KEPUTUSAN NEKAD

Pada mulanya kami lima orang merancangkan XPDC ini. Disebabkan beberapa masalah, tiga diantara mereka menarik diri. Tinggalah kami berdua. Aku, Man Rxz JDL3944 dan Ali SS110 JDD5350. Untuk pengetahuan pembaca kami adalah dari Kelab Motor Budak Nakal yang berpusat di Pasir Gudang. Sebenarnya tujuan kami meneruskan XPDC ini, adalah untuk mencari pengalaman long distance dan yang lebih penting adalah untuk menyahut cabaran teman-teman sekerja yang menyatakan “motor berCC rendah mustahil dapat manamatkan perjalanan ini dengan sempurna”.

12 May : kami memulakan perjalanan dari Jb pada pukul 5 petang. Sampai di Mersing pukul 7 malam. Terima kasih kepada keluarga atok Ali kerana telah menumpangkan kami bermalam di rumah beliau.

13 May : 6.10 pagi memulakan perjalanan dan melepasi sempadan Johor/Pahang. Kami tiba di Kuantan pada pukul 11 pagi setelah mengunjungi pakcik Ali di Beserah. Kami meneruskan perjalanan ke negeri penyu bertelur. Kami menumpang bermalam di masjid Rantau Abang. Sempat juga berkenalan dengan pakcik Mat, beliau menawarkan agar kami menyimpan motor di rumahnya. Terima kasih pakcik Mat.

Hari ketiga. Kami cuba mencari Batu Lagenda Ibu Penyu, tapi malangnya kami yang ‘kena lagenda’. Kepada teman-teman yang berhajat seperti kami, lupakanlah. Kami meneruskan perjalanan ke Kota Bharu Kelantan. Terima kasih kepada kakitangan stesen Petronas Haimi, Pengkalan Chepa kerana telah menunjukkan jalan ke Rantau panjang dan serba sedikit laluan di Kota Bharu.

Setibanya kami di Rantau Panjang, alangkah terkejutnya kami apabila kami diburu oleh beberapa orang pemandu pelancong haram untuk membawa kami ke Thailand. Oleh kerana tidak mahu terus diburu, kami meneruskan perjlanan ke Machang. Memandangkan hari beransur malam kami berhenti di surau Kg Berangan KM 13 Jalan Kuala Krai. Terima kasih kepada Penghulu dan penduduk kampung tersebut kerana telah membenarkan kami tumpang bermalam. Budi baik kalian hanya Allah SWT yang dapat membalasnya.

15 May : Kami meninggalkan surau Kg Berangan padapukul 6.30 pagi menuju ke Jeli dan melintasi Lebuhraya Timur Barat, terus ke Grik, Pengkalan Hulu dan Baling. Kami sampai di Sg. Petani pada pukul 3.15 petang dan tumpang bermalam di rumah sewa Kak Ju, terima kasih kak Ju atas jasa baikmu.

16 May : Selepas menunaikan solat subuh kami terus ke Bukit Kayu hitam, dan menyambung perjalanan ke Padang Besar Perlis. Setelah berhenti seketika untuk menghilangkan penat, kami meneruskan perjalanan ke Alor Star dan menuju ke Butterworth. Kami sampai di Bukit Mertajam pada pukul 8.20 malam. C’fu (sahabat lama Ali) telah lama menunggu. Sepertimana yang telah dirancangkan, kami bermalam di rumah C’fu.

17 May : Pagi ini C’fu membawa kami meronda-ronda ke beberapa tempat menarik di negeri Pulau Mutiara. Kami sempat melawat Batu Feringgi, Bukit Bendera, Empangan Air Hitam dan beberapa lagi tempat manarik. Terima kasih C’fu. Oleh kerana kesuntukkan cuti, kami membuat keputusan untuk pulang ke selatan pada hari yang sama. Walaupun telah dihalang oleh C’fu dan keluarga beliau. Kami meninggalkan Bukit Mertajam pada pukul 7 malam melalui Lebuhraya PLUS. Oleh kerana badan terlalu letih berjalan jauh, kami berhenti untuk bermalam di perhentian Tapah, Perak.

18 May : Kami meneruskan perjalanan ke selatan, melepasi sempadan Perak/Selangor dan memasuki Seremban pada pukul 1 tengahari. Kami singgah di rumah saudaraku untuk menyampaikan barang pesanan yang dikirimkan, juga tumpang bermalam di sana.

19 May : kami meninggalkan Seremban pada jam 9 pagi melalui Lebuhraya PLUS dan keluar melalui plaza tol Ayer Keroh Melaka. Selepas melawati beberapa pusat pelancongan dan tempat bersejarah di Melaka, kami meneruskan perjalanan pulang ke Johor Bahru. Ahlahdulillah, meskipun telah melalui berbagai rintangan namun XPDC ini dapat berjalan dengan lancer. Kami menamatkan perjalanan sejauh 2754km ini pada pukul 6.45 pm dengan membawa pulang seribu satu kenangan.

Syabas kepada JDL dan JDD kerana kalian tidak pernah merungut letih. Kepada C’fu “bila hang  nak mai Johoq”. Untuk Ali dan teman-teman semua, amacam XPDC LIMA ’95 bulan December nanti, boleh follow lagi ke?

Man, J327, Dato’ Bentara Village Johor

Di sebalik tabir : 15 fakta, bukan auta.

1. karangan ini adalah berdasarkan catatan aku sepanjang perjalanan, dan di editor kan secara tak bertauliah dari segi susunan ayat oleh abang aku. Hazla. Dan saat itu aku telah menjadi ahli kelab RODA-RODA. J327 adalah nombor keahlianku.

2. Ekspedisi Keputusan Nekad itu bukan lah tajuk asal kisah ni, asalnya adalah XPDC round Malaysia. Namun beberapa kejadian yang memaksa aku membuat keputusan nekad, maka Ekspedisi keputusan nekad itu menjadi tajuk bagi aku, tapi mungkin tidak bagi Ali. Watak mengatakan 5 orang merancang xpdc ni hanyalah ‘bahan perasa’ untuk di sesuaikan dengan tajuk.

3. Ali adalah salah seorang rakan abangku Hazla. Dia mula rapat denganku setelah aku memiliki Rxz JDL (yang kubeli tunai pada harga Rm5750, baru) pada awal tahun 1995. Bagi menggantikan Rxz JCK (Rxz oh Rxz).

4. Kelab Motor Budak Nakal yang berpusat di Pasir Gudang juga adalah ‘bahan perasa’ sahaja. Tidak ada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia.. hihi

5. perancang utama xpdc ini adalah abangku Hazla, walaupun dia tidak menyertainya. Kerana dia telah beberapa kali membuat xpdc round Malaysia bersama rakan2 nya yang lain, kecuali Ali.

6. setiap perjalanan dan laluan yang dirancang hanyalah melalui peta dan berdasarkan pengalaman perjalanan abangku Hazla. Kerana zaman tu masih belum ada waze, google map, jauh sekali handphone.

7. semasa di Kota Bharu 2 perkara yang amat mengerikan berlaku. (pertama). Aku ingin mengeluarkan wang gaji dari BSN tapi malangnya gajiku belum masuk dan hanya ada baki RM12 dalam akaun. aku menghubungi pihak syarikat. Namun kerani menjawab terdapat masalah pada pengiraan gaji aku sehingga pihak syarikat meminta aku hadir ke pejabat untuk menyelesaikan masalah tersebut.. oh..amat mustahil sbb aku kini berada di Kelantan,  setelah berbincang, Ali menegaskan dia akan meneruskan xpdc ini, walaupun aku berniat untuk berpatah balik.. ohh, lagilah amat mustahil  untuk aku berpatah balik hanya dengan berbekalkan wang tunai tak sampai RM20.. nekad, aku meneruskan xpdc ini bersama Ali, dan Ali berjanji akan mengisi minyak dan keperluan perjalanan ku, seandainya aku meneruskan xpdc ini.. peristiwa menyeramkan (kedua) yang berlaku.. sebaik sahaja aku bersetuju dengan tawaran itu, aku dan Ali terpisah di tengah-tengah Bandar Kota Bharu setelah Ali menerima cabaran sekumpulan remaja tempatan yang mengacah kami untuk berlumba.. Ali mengejar sekumpulan remaja tersebut, manakala aku mengejar Ali dari belakang, tapi malangnya kami terpisah kerana kesesakan Bandar Kota Bharu dan beberapa simpang di kiri dan kanan… akhirnya aku membuat keputusan meneruskan perjalanan bersendirian menghala ke Rantau Panjang dan menunggu Ali di bahu jalan, kerana dalam fikiran ku, destinasi kami seterusnya adalah ke Rantau Panjang, pastinya Ali akan melalui jalan ini sekiranya dia berada di belakang ku, seandainya dia berada di depan ku pastinya dia akan berpatah balik melalui jalan ini juga… Alhamdulillah akhirnya Ali muncul di belakang ku, katanya dia sempat merempit dengan remaja-remaja tempatan mengelilingi kawasan Bandar Kota Bharu.. dari kejadian ini, aku nekad meminjam tunai dari Ali RM150.. kerana bahaya bagiku sekiranya kejadian terpisah ini terjadi lagi..

8. 17 May. Kerana kepenatan, kami bukan bermalam d RNR Tapah, sebaliknya kami terlelap utk beberapa jam di RNR Sg Perak Arah selatan. Sungguh tak selesa kerana hanya berbaring di bawah pondok wakaf, dengan diserang nyamuk dan gangguan bunyi kenderaan yang datang singgah dan pergi.

9. walaupun pada awalnya semangatku begitu berkobar-kobar, namun jujur aku katakan xpdc ini bukanlah sesuatu yang menyeronokkan bagi aku, kerana beberapa sebab yang terjadi sepanjang perjalanan tersebut. Selain dari masalah kewangan yang merencatkan semangatku, benarlah sabda Nabi Muhamad SAW “jika kamu ingin mengenali seseorang rakan, pergilah bermusafir bersamanya”. Jelas dan nyata, sudah terang lagi bersuluh, namun biarlah aku simpan semua kenangan bersama seorang rakan itu dari membuka aibnya.. semoga Allah menutup aib aku juga.

10. sepanjang xpdc aku hanya sarapan pagi alakadar sebagai mengalas perut, dan hanya makan pada waktu malam sekali sahaja bagi menjimatkan duit yang aku pinjam dari Ali sebanyak RM150. (hutang itu telah aku jelaskan beberapa hari setelah aku kembali menyambung kerja, siap ada xtra caj lagi.. ??.. xpe korang tak payah tau)

11. Kelajuan perjalanan kami hanyalah sekitar 90km/j – 120km/j. dan beberapa kali sebenarnya motor SS Ali hilang kuasa, mungkin kerana enjin terlalu panas, mamaksa kelajuan yang boleh dicapai hanyalah sekitar 60km/j – 70km/j sahaja.

12. sepanjang perjalanan aku solat seperti biasa, kerana pada waktu itu aku masih tak paham berkenaan solat jamak.

13. 18 May aku singgah bermalam di rumah saudaraku di Seremban.. saudara dalam kisah ini adalah, kakakku, dia tinggal di Taman Sikamat. Selain dari xpdc ini aku selalu membuat xpdc santai ke rumah nya.

14. 6 gulung filem x 36 keping gambar kami rakamkan dalam xpdc ini.. almaklumlah zaman tu masih belum ada kamera digital dan jauh sekali action camera untuk aku mengabadikan segala seksa dan duka aku… setelah menamatkan xpdc tersebut, aku tak bertemu dengan Ali sehinggalah 2 minggu lamanya setelah gambar siap dicuci.. kenapa? Biar aku sendiri yang memendamnya..

15. dan fakta yang paling tak boleh nak auta, semasa melalui jalan Pengkalan Hulu ke pekan Baling, walaupun dalam keadaan perut sentiasa lapar dan dahaga, tapi aku terasa sangat nyaman kerana jalanraya nya masih dipagari dengan hutan tebal banjaran titiwangsa.. dan aku sendiri tidak menduka bahawa suatu hari nanti jodohku adalah dengan orang Baling.. subhanAllah, Alhamdulillah..