Thursday, March 26, 2020

teRkEnANg semAsA dULu (taKDir daN wAkTu)


simpan sini buat kenangan diri sendiri dan tatapan anak cucu, kerana Majalah RODA-RODA yang aku simpan telah melebihi 2 dekad ini semakin mereput dan rapuh di mamah masa.

 Majalah : RODA-RODA
Bil : 125
Keluaran : Mac 1997
Segmen : Ragam Anak Muda
Tajuk : SECEBIS KENANGAN BUAT TEMAN


Sebelum ini aku pernah luahkan rasa tak puas hati aku pada kalian bila mana aku tertipu dalam usaha memiliki sebuah motor RXZ terpakai. Melalui ruangan Ragam Anak Muda (RXZ Ohh RXZ,RR Jul 94). Kemudian aku telah pun Berjaya memiliki sebuah RXZ baru.


Pada 10 Ogos tahun lalu seperti hari-hari lain sebelumnya, aku pulang agak lewat dari tempat kerja. Walaupun waktu sebenar aku bertugas adalah dari pukul 8:30 pagi hingga 5:00 petang, pada hari-hari biasa dan separuh hari pada hari Sabtu. Tetapi memandangkan terlalu banyak tugasan yang terpaksa aku siapkan , nak tak nak kenalah pulang lewat. Kebiasaan aku akan pulang ke rumah sebaik saja waktu Maghrib. Begitulah rutin aku pada hari yang sama.


Sedang asyik mata dan jariku tertumpu pada ‘monitor’ computer, tanpa aku sedari jam telah menunjukkan pukul 7:20 malam. Sebagai seorang hambaNya aku juga tak mahu tergolong di dalam golongan orang-orang yang akan menerima azab yang amat dahsyat itu. Kewajipan mesti didahulukan. Alhamdulillah. Setelah menunaikan solat Maghrib, baru aku teringat aku ada temu janji dengan seorang sahabat aku pada pukul 8:00 malam. Apalagi macam lipas kudung aku bersiap untuk pulang ke rumah. Dalam keadaan tergesa-gesa aku sempat lengkapakan diriku dengan serba sedikit ciri-ciri keselamatan.

Sebaik sahaja aku keluar dari Taman Johor Jaya (tempat aku bertugas) aku melalui lebuhraya JB-Kota Tinggi,untuk ke destinasiku. Keadaan jalan raya pada masa itu agak lengang,jadi aku memecut dalam purata 140-150km/j. Aku hanya tinggal beberapa kilometer sahaja untuk sampai ke Bandar Ulu Tiram. Tiba tiba…….. sebuah motor EX 5 dari arah bertentangan membuat U turn dan memintas dihadapanku. (Sepatutnya dia masih berada di lorong kanan dan setelah aku melepasinya barulah dia bertukar ke lorong kiri). Dalam keadaan selaju ini, apa agaknya yang terlintas di kepala kalian yang patut aku lakukan. Maklumlah roda dua, mengelak jatuh,kalau tak elak…….dah tak de apa yang mampu aku lakukan selain dari sebat terus.

Dalam masa aku terlambung hanya kalimah YA  ALLAH yang mampu keluar dari mulutku….. bila sedar semula aku dapati badanku telah terlentang di atas rumput sambil dikelilingi oleh ramai pengguna jalan raya pada masa itu. Ramainya bagai semuat megerumuni sebiji gula-gula. Aku kuatkan semangat untuk bangun tetapi tidak berdaya. Bertambah lemah lagi semangatku bila aku dapati RXZ ku terbujur kaku tak bernyawa di dalam longkang sedalam satu meter dengan kedudukan arah bertentangan dari arah destinasiku. Hancur lebur semangat aku pada masa itu sebagaimana hancurnya motorku. Namun, aku tetap mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi, kerana masih berpeluang untuk meneruskan kehidupan ini. Alhamdulillah dengan dilindungi topi keledar penuh muka dan jaket kulit yang telah aku miliki lebih kurang dua tahun yang lalu, aku Cuma mengalami kecederaan parah pada bahagian kaki.
Bersama-sama kesempatan ini aku nak nasihatkan pada rakan-rakan sekalian. Jangan terlalu banyak berfikir semasa berada diatas jalan raya sehingga boleh menganggu pengendalian. Kalau ada rezeki lebih belilah kelengkapan menunggang. Biar harganya agak mahal sedikit tapi prestasinya memuaskan.

Akhir sekali aku ucapkan terima kasih pada Man dan Mimi, Gamma JEA 8165 kerana telah bersusah payah menguruskan motor ku pada hari kejadian. Tak lupa juga ucapan Selamat Pengatin Baru untuk kalian berdua. Semoga jodoh kalian berpanjangan hingga ke akhir hayat. Serta setinggi-tinggi ucapan terima kasih kepada Mohd Hizam, kerana telah menguruskan aku dari terlentang di atas jalan raya hinggalah aku diterlentangkan di hospital. Budi dan jasa baik kalian hanya Allah swt sahaja yang mampu membalasnya……

Untuk teman-teman semua aku minta maaf kerana tak dapat sertai XPDC yang kita dah rancangkan dahulu. Cuma satu nasihat aku. Berhati-hati di jalan raya. Kita ini umpama mentimun dengan durian. Dilanggar jatuh, melanggar pun jatuh. JJSS. Jangan Jadi Seperti Saya!

Kini JDL 3944 telah hilang serinya dan sedang terkulai layu untuk menanti hari pembedahan. Begitu juga aku terpaksa menerima akibat buruk dari kecuaian orang lain dan sedang menanti untuk pulih seperti sediakala. Yang aku sendiri pun tak tahu…. Entahkan bila….?

MAN. J327 Dato’ Bentara Village, Johor


Di sebalik tabir : 15 fakta, bukan auta.

1. karangan ini adalah hasil nukilan aku sendiri, tiada editor tak bertauliah yang dilantik.. hihi. Sebab waktu tu aku dah bertukar kerja dari seorang juruteknik industry kepada Pelukis Pelan di Jalan Bakawali 36, Tmn Johor Jaya.. sepanjang masa kerja aku menghadap computer. Jadi aku boleh karang cerita, dan edit sendiri mana-mana ayat yang kurang sesuai.

2. selama bertugas disana aku sering stayback seorang diri di pejabat, terkadang hingga ke jam 10 malam, namun tidak pernah aku dibayar upah kerja lebih masa. Aku sendiri pun tak tahu kenapa aku menjadi seikhlas itu, Cuma apa yang aku tahu pelan terlalu banyak, sedangkan hanya aku seorang yang melukis. Permintaan untuk mengambil lagi pembantu sering aku luahkan, tapi boss aku memang jenis kedekut.

3. pada hari kejadian tu, sebenarnya aku ada janjitemu dengan Ali dan seorang rakannya barunya. kami bercadang hendak ke Kg Makan Kota Tinggi untuk bertemu seorang guru silat, Imam Hj. Abd Razak. Sekarang dah arwah.

4. Watak Mimi dalam perenggan ke-8 adalah kakak kepada Ali dan Man adalah tunang nya pada masa itu. Kebetulan mereka berdua melalui jalan yang sama tempat aku kemalangan. Beberapa bulan kemudian mereka berdua telah diijabkabulkan. Dan aku sendiri mengiringkan mereka ke kampong halaman Man di Terengganu.

5. manakala watak mohd hizam pula aku pun tak kenal. Yang pasti dia juga adalah seorang penunggang motosikal yang sedang menuju ke Kota Tinggi katanya. Dan ikhlas membantu aku atas dasar sesame Islam.

6. Lokasi kemalangan aku adalah betul-betul di U turn jambatan timbang JPJ arah ke Ulu Tiram, berhampiran susur masuk lebuhraya E22, Senai-Desaru. Tol Ulu Tiram. Tapi masa itu lebuhraya E22 masih belum wujud lagi.

7. EX5 yang membuat pusingan U itu ditunggang oleh seorang uncle dan aunty berbagsa cina, beliau mengakui terjadinya kemalangan itu adalah atas kesalahannya. Beliau telah membayar RM300 sebagai duit perubatan. Selebihnya aku claim insuran motor untuk membaikpulih Rxz ku, manakala kos perubatan, aku claim personal insuran yang aku langgani.

8. Selang beberapa hari semasa proses membuat tuntutan insuran motor aku ke kedai motor di pekan Ulu Tiram. Selesai menandatangani borang tuntutan. Aku duduk berehat dulu di depan kedai motor tersebut. Lalu datang dua orang pelanggan, pakcik dan makcik. Sedang pakcik tu berurusan dengan tokey kedai, makcik tu sempat membelek-belek Rxz aku yang tersadai di depan kedai dgn bertanah-tanah dan rumput kering yang masih melekat pada Rxz aku. Sambil mengucap “Astagfirullah-hal-azim.. macamana la agaknya orang yang bawak motor ni, mati agaknya”… aku hanya tersenyum sambil berkata, “Alhamdulillah, masih hidup orang nya makcik”..

9. keadaan aku tidaklah seteruk yang di ceritakan, itu hanya sebagai ‘bahan perasa’ aje untuk memberi kesedaran kepada pembaca. Alhamdulillah helmet fullface dan jaket kulit dapat memberi perlindungan terbaik kepadaku dengan izin Allah jua.

10. kecederaan aku hanya luka melecet pada bahagian kaki dan sedikit terkehel. Sebab masa kemalangan tu aku berguling kira-kira sejauh 10M. mungkin berguling tu dapat mengurangkan kadar kecederaan teruk. Tapi terdapat kesan calar yang agak dalam pada fullface dan jaket kulit aku, Alhamdulillah Allah masih melindungi aku dari kecederaan yang lebih teruk.

11. kesan dari kemalangan itu syarikat ku telah meminjamkan sebuah kereta untuk kegunaan aku pergi dan balik kerja, juga untuk kegunaan aku melawat tapak binaan.

12. hampir sebulan Rxz aku tersadai di kedai untuk proses tuntutan insuran. Oleh kerana masa yang diambil terlalu lama, telah menyebabkan banyak bahagian yang dah berkarat. lalu aku menambah sedikit bayaran untuk menukar dari warna asal, merah kepada warna hijau petronas.


13.disebabkan aku telah disediakan kereta oleh pihak syarikat. Aktiviti menunggang motorsikalku semakin berkurangan, tambahan pula hubungan aku dengan Ali dah semakin renggang, di sebabkan Ali seolah-olah telah bertukar minat dari bidang permotoran kepada ‘kebatinan’ bersama kawan barunya. Namun atas minat yang mendalam pada motor, sesekali aku masih ada membuat xpdc-xpdc santai bersama abangku ke sekitar tempat-tempat peranginan dan bersejarah sekitar Johor, Melaka, N9 dan Pahang.

14. Akhirnya aku terpaksa akur bahawa tiada lagi kawan yang mempunyai minat mendalam terhadap xpdc bermotor, kerana abangku Hazla telah berumahtangga. Aku pula terpaksa menerima lamaran seorang kenalan terhadap Rxz ku. Kebetulan pada waktu itu aku memerlukan sedikit wang untuk bantu membayar tanah orang tuaku.

15. Dan fakta yang betul-betul bukan auta, pada usia 46 tahun ini minat aku berputik semula pada jentera 2 roda. Tapi mungkin lebih menjurus kepada ala-ala sportbike (bukan superbike) spt ninja SE 250, z250, R25, dan mungkin juga Modenas Ninja yang akan dilancarkan tidak lama lagi. Tambahan pula abangku Hazla telah setahun memiliki Blade naked 250. Mungkinkah kami boleh ber’xpdc’ lg.. ???


No comments:

Post a Comment