Friday, July 24, 2009

dULu kIni dAn sAmpAi biLA.....?

Pagi ni jumaat 2 Syaaban. alarm enpon aku dah berdering. aduss dah pukul 5.40pg rupanya. cam biasa rutin aku kejutkan putera sulong aku utk bersiap kesekolah. suasana kat luar hujan lebat lak tu.

"ngantuk la bah, xyah g sekolah boleh?" selambe je anak aku merepek pepagi buta ni. padahal mata dia x celik lagi. aku tersenyum je melihatkan kerenah dia. dan dah tentunya tu la permintaan pertama dia di pagi yg berbahagia ni kena reject oleh aku.........

teringat aku kira-kira 28 tahun yang lalu, dialog yang sama pernah aku utarakan kepada abah aku. cuma bezanya bukan pagi Jumaat, bukan juga pagi Sabtu. mungkin pagi ahad atau hari selainnya. mana taknya kalau awal pagi dah hujan macam ni alamatnya kesejukkanlah aku berpakaian basah selama setengah hari persekolahan. bukan sekadar kasut yang dah bocor kat tapak mamudahkan air meresap ke stokin, malah seluar juga baju boleh basah terkena tempiasan hujan.....

DULU..........
untuk kesekolah aku perlu manapak sejauh 1.8km bersama abang aku melalui jalan tanah merah. dan lebih mengharukan hanya ada sekaki payung utk dikongsikan berdua. sehinggalah tercetus idea kreatif seorang anak kampung yang hidup dalam kekurangan untuk menghasilkan baju hujan buatan sendiri menggunakan plastik bekas pembalut tilam.........

KINI............
anak aku hanya perlu bangun, mandi air panas, makan sarapan di halaman rumah sambil menunggu van datang menjemput. kalau cuaca hujan ceghini aku akan payungkan dia sampai ke pintu van.

terfikirlah aku, kemudahan semakin banyak, teknologi semakin canggih........ namun bahaya juga semakin mencabar. kalau DULU, seorang kanak2 kecil seperti aku bebas berjalan jauh, tanpa perlu memikirkan bahaya. tapi KINI, seorang dewasa seperti aku juga sentiasa diintai bahaya apabila berada di luar rumah. apatah lagi kepada golongan kanak2 dan wanita yang lemah.

terfikir lagi aku. SAMPAI BILA semua kerosakkan ini akan berterusan. apalah ertinya sebuah kemodenan sekiranya telah luput dari hati insan nilai kemanusiaan...........

No comments:

Post a Comment