Tuesday, May 5, 2020

aKU sEoRAnG bLogGeR


kebelakangan ini aku sering mengadap laptop usang yang telah berusia lebih sedekad. Dengan tak ada update terbaru baik dari segi software mahupun hardware. Maklumlah PKP, kerja tak boleh, bersiar-siar, jauh sekali. Apa lg yang mampu aku lakukan selain dari menghiasi serba ala kadar blogspot pengembara di bumi gersang ini.

Anak-anak, sibuk dengan gadget masing-masing. Rutin dan kelaziman biasa bagi anak-anak zaman sekarang. Kurang gemar membaca buku, menulis mahupun menonton berita tv untuk mendapatkan info-info terkini baik di dalam, mahupun di luar negara. Apa yang mereka buru, hanyalah upload-upload terbaru dari intagram, berita-berita terkini dari facebook, atau mungkin juga isu-isu viral dari youtube. Sungguh berbeza dengan zaman kecil dan remaja ku.

Salah ke?.. tak salah pun. itu adalah salah satu tanda kemajuan sebuah negara dan kecanggihan teknologi terkini. Namun ia menjadi kesalahan apabila setiap berita yang diterima, terus disebarkan, tanpa mengkaji terlebih dahulu akan kesahihannya. Dan boleh menjadi kelalaian sekiranya memandang handphone lebih lama dari memegang dan membaca Al-quran..

Sedang jari jemari aku ligat manari di atas keyboard laptop, anak aku yang bungsu bertanya. “Kenapa abah tulis blog? Kenapa abah tak jadi vlogger di youtube je? Kan senang, bt video je. Tak payah susah-susah menaip, abah boleh buat video pasal hobi abah dengan motor ke, pastu edit sikit, dah boleh upload. Senang, tak payah penat-penat orang nak baca. Jadi youtuber pun boleh dapat duit…” aku termenung sejenak sambil menatap dinding kosong, sepertimana kosong nya idea dalam otak aku untuk menjawab soalannya.. tanpa mengharapkan jawapan anak aku berlalu, baring di kusyen, menyambung semula menatap handphone nya…

Sebenarnya bukan aku tak berminat menjadi vlogger. Beberapa tahun lepas aku pernah menyuarakan hasrat kepada seorang rakan yang agak mahir dalam bidang IT. Tapi jawapan mengecewakan yang aku terima darinya. “kalau ko nak jd vlogger ko kena upgrade laptop ko ni man, setakat laptop zaman tok kadok ni, bukan kata ko nk edit, silap-silap, masa ko transfer video dari camera ke laptop je dia dah hang. Ko kena lah guna PC yang up to date sikit. Kalau ko nak buat video, ko nak rakam dengan apa? Dh ada action camera? Tak pun ada handphone yang canggih-canggih sikit ke untuk rakam video?” ini lah ayat yang menjadi faktor aku melupakan niat untuk bervlogger. Bukannya aku tak mampu untuk memilikki semua peralatan itu. Namun aku rasa duit ribuan ringgit itu lebih baik aku gunakan untuk menguruskan perbelanjaan rumahtangga dan keperluan pelajaran anak-anak.

Kalau diikutkan hati memang aku mencemburui vlogger-vlogger di dalam youtube seperti kupi kupi go, dd chronicle, abang koroy, armi motovlog, rider helmet pink, missmoto, zuki dan pak duan, faizalrozi vlog, film independent Malaysia dan ramai lagi. Yang mana aku sendiri menjadi subscriber mereka. Tapi bila memikirkan poket aku yang selalu berkerincing dengan wang syiling sahaja, baik aku kuburkan sahajalah niat nak menjadi seperti mereka. Biarlah aku kekal sebagai seorang blogger yang dikenali sebagai Jeman. Dengan sekadar coretan biasa.



No comments:

Post a Comment