Friday, June 19, 2020

Di siNi kEmBaLi bERmULa


Jumaat minggu pertama menjalani PKPP. Alhamdulillah aku sekeluarga serta ibu dan abangku shah ke tanah kebun di simpang renggam. Setelah hampir 3 bulan aku tidak mengunjungi tanah ini.

Rumput dah mula tumbuh diatas tanah yang kering. Ini menandakan asid dan alkali dalam tanah telah mula menghilang. Agaknya la. Aku bukan mahir dalam bidang berkebun ni. Cuma pernah terbaca dari uncle google.. katanya “kalau rumput telah mula tumbuh di atas tanah yang telah ditolak atau ditambak, itu menandakan asid dalam tanah telah hilang.. maka inilah masa yang sesuai memulakan usaha tanaman”.

Sejauhmana kesahihannya aku sendiri pun tak pasti, namun apa yang pasti aku perlu membeli mesin rumput untuk mentrim semua rumput-rumput tu. haha... Kenapa aku memilih untuk memotong rumput berbanding meracun sahaja? sekali lagi... aku pernah bersembang dengan seorang pengusaha dusun buah-buahan, abang Rashid. Dia membersihkan dusun nya seluas 3 ekar dengan hanya memotong rumput, kerana katanya “meracun akan merosakkan tanah dalam jangkamasa yang panjang..”

Sekali lagi aku tak pasti sejauhmana kesahihannya, tapi berpandukan pengalaman mereka, apa salahnya kalau aku mengambil positif dari pandangan tersebut. Bukankah orang bijak pandai pernah berkata, pengalaman adalah guru yang paling berharga.


Hasil dari pokok durian asal, yang tak ditebang. Boleh la, buat bau-bau durian. Nak makan sedap, takde la..



Alhamdulillah pokok bunga kantan made in kg Bandar baling kedah dah naik. Pakaian tu langsung tak melambangkan orang berkebun. Haha. Newbie la katakan.. xpe, lepas ni kita lengkapkan
 segala persenjataan dan aksesori yang patut.



Tanam 6 pokok serai, Alhamdulillah hidup 4 rumpun. Juga made in Baling



Pokok durian belanda, Nampak macam nak naik, tapi kurang sihat. Mungkin kekurangan kasih sayang kot. Hihi. insyaAllah berikan perhatian dan belaian lebih cikit, boleh hidup ni..



kalau pokok durian made in Tg Pari baling ni berbuah esok, ia boleh menjadi killer produk aku nanti.
 ”cepatlah membesar, simanja ku sayang, minum lah susu cap….” Hihi 
( xboleh abis kan liriknya, sbb xde royalty..iklan susu tahun 90’an)



Persiapan menjalankan misi ke-2
Senjata pemusnah terbaru. OGAWA 430. Mudah-mudahan berkat dan bermanfaat. Harga pasaran RM480. Promosi RM375 siap free gift. (simpan sini buat rujukan masa depan) 



big boss memerhatikan je anak buah buat keje. Haha.. mudah-mudahan Allah memberi aku peluang berkhidmat dan menunaikan hajat nya nak tinggal di kawasan kampung.. Amiinn..


No comments:

Post a Comment