Tuesday, June 2, 2020

seDEkaT pErjALaNan mErEnTaSi wAkTU


Hari ini isnin 2 jun 2020 bersamaan 10 syawal 1441H

Entry kali ni aku nak bercerita tentang 10 tahun genab aku berhenti kerja dari sebuah syarikat kontraktor.

Pada 12-12-95 adalah merupakan hari pertama aku menjalankan tugas sebagai seorang pelukis pelan. Berberkalkan sedikit pengetahuan dalam bidang lukisan kejuruteraan aku telah membuat u-turn sebanyak 180 darjah. Kerana sebaik tamat dari zaman persekolahan aku lebih berminat berkerja kilang. Kerja yang mengeluarkan banyak tenaga dan kurang memerah otak. Bila sebut kilang, pastinya ramai kawan-kawan. Tapi bermula dari detik tersebut aku telah mengubah haluan kerjaya, cara berpakaian mahupun pergaulan.

Bermula dengan hanya melukis sesebuah projek di atas drawing table seluas AO saiz. Terbongkok-bongkok diatasnya sampai sakit pinggang aku seharian begitu. untuk menyiapkan lukisan sesebuah bangunan aku mengambil masa lebih dari seminggu. Maklumlah aku seorang je yang menjawat sebagai draughtsman di situ. Sebelum kemasukkan aku disitu, semua kerja melukis dilakukan oleh seorang Engineer bernama sahari, dan projek tidak lah begitu banyak. Sebulan hanya 1 atau 2 projek sahaja katanya.

Hari berlalu bulan berganti, bos aku dah semakin mengambil banyak job, biasalah tu strategi bisness, makin bertambah pekerja mestilah makin bertambah projeknya. Kalau tak, mana nak cari kos bayar gaji perkerja. Dengan hanya aku seorang dah tak boleh mengejar masa menyiapkan semua projek. Mujurlah masa tu penggunaan autocad dah makin meluas. Kerja-kerja melukis akan jadi mudah dan lebih pantas dengan menggunakannya. Tapi ia tidaklah semudah menggunakan calculator. Perlu ada basic dalam mekanikal drawing dan perlu mengikuti Kursus mengendalikannya. Seingat aku pada masa tu kursus mempelajari autocad selama 2 bulan, kos nya boleh mencecah sehingga 3 ribu ringgit… manalah aku mampu. Gaji sebulan pun baru RM750 je. Harapkan company hantar aku kursus, haram, mati hidup semula sepuluh kali pun, belum tentu. Padahalkan itu merupakan satu aset bagi syarikat seandainya aku boleh menguasai autocad. Dah tentu boleh mempercepatkan proses mendesign, melukis dan boleh mengambil lebih banyak projek baru. Dah la tambah pelukis pelan baru pun tak mau, hantar aku mengikuti kursus lagi la, kelaut…Tapi biasalah tu, orang dah kaya ni kebiasaannya nak lagi kaya. 5 sen dah macam 5 ribu ringgit kedekutnya.

Dengan inisiatif lain, engineer aku belikan sebuah buku panduan penggunaan autocad. Amek kau, buku setebal 3” dalam bahasa english, mau 18 tahun baru khatam. Basic yang sama dengan lukisan kejuruteraan manual, Cuma kaedah saja yang berbeza. Merangkak-rangkak, sikit demi sedikit, try and error. Akhirnya Berjaya juga aku menggunakan autocad. Semuanya aku study dan praktikkan bersendirian selepas waktu pejabat. Maklumlah waktu kerja, aku ditimbuni oleh drawing-drawing yang dah semakin melambak. Maka terpaksalah korbankan waktu sendiri utk mempelajari autocad ini. aku akan terperap dalam bilik pejabat sehingga  jam 9 atau 10 malam, seringkali juga sehingga mencecah jam 12 malam baru aku pulang kerumah. Maklumlah, masa itu aku masih bujang, balik lambat pun takde siapa yang cari. Dari aku melepak tak tentu hala, baik aku majukan diri sendiri.

Sambil aku mempraktikkan autocad pada waktu itu, aku mula melukis projek-projek yang bertimbun atas meja aku. Kira serampang dua mata la. Dengan cara ni aku lebih cepat mempelajari dan menguasai autocad. Pelan dah semakin cepat aku siapkan. Tidak ada lagi yang melepasi due date. Namun sedihnya aku tidak dibayar satu sen pun elaun kerja lebih masa. Padahal kan aku sedang mempelajari sesuatu untuk kebaikkan masa depan pihak syarikat.. xpelah ikhlaskan sahaja sebab aku menyedari aku berkerja dengan orang yang tamakkan harta dunia. Malah bangsa ni kalau boleh, dia nak jadikan seluruh dunia ni milik dia, bangsa aku hanya layak diperhambakan sahaja.


Bulan berubah, tahun berganti, aku semakin dihujani dengan projek-projek baru yang tak berkesudahan. Berbanding pada permulaan aku melangkahkan kaki menyertai syarikat ini, sebulan hanya 2 atau tiga projek sahaja, tapi sekarang telah jauh berbeza, dalam seminggu aku perlu menyiapkan 3 atau 4 projek. Aku pernah menyuarakan untuk mengambil pembantu, tapi alasan yang aku terima, “kerja tak banyak maa.” Bila aku tunjuk, atas meja aku tu ada melambak lagi pelan yang belum design dan dilukis. Mereka menjawab “aiya itu bukan selalu maa..” disebabkan aku ni jenis malas nak bertekak, sekali lagi aku berkata dalam hati “ala ikhlaskan ajelah”

Gaji aku pula hanya akan naik selepas 2 atau 3 tahun sekali, itu pun jauh lebih murah berbanding mereka yang sebangsa dengan boss, tak hairan lah jika aku nyatakan bermula dengan gaji RM750 selepas 15 tahun gaji aku hanyalah RM1,850 sahaja. Bayangkan pada usia 36 tahun, mempunyai seorang isteri dan 3 orang anak, bolehkah aku menampung keperluan mereka….?

Pun begitu bebanan kerja sentiasa meningkat. Sudah menjadi perkara biasa andainya aku bawa balik pelan, design dan melukis dirumah. Malah pernah beberapa kali aku bercuti, tapi membawa bersama plan untuk disiapkan dikampung. Bukan isteriku tidak pernah membebel.tapi sekali lagi lintasan dalam hati aku berkata “ala takpelah, ikhlaskan saje.”

Aku bukan tak nak berenti dan mencari syarikat lain yang boleh memberikan aku ganjaran yang lebih baik, tapi aku khuatiri ditempat lain mungkin keadaannya sama saje, atau mungkin lebih parah lagi andainya aku tidak diterima berkerja dimana-mana. Apa akan jadi dengan keluarga aku, sedangkan anak-anak dalam proses pembesaran. Mereka memerlukan kos yang banyak, susu, lampin, yuran sekolah, upah pengasuh dan berbagai lagi. Bila mengenangkan semua permasalah itulah yang membantutkan niat aku untuk bertukar kerja.

Menyedari syarikat ini tidak membela nasib ku sekeluarga, aku mula berusaha mengambil job freelance. Alhamdulillah kadangkala sebulan pendapatan freelance ku mencecah 2k, lebih mahal dari gaji berkerja tetap. Cuma masalah yang timbul aku kesuntukkan masa, ye lah, waktu siang telah diabiskan dengan berkerja di pejabat. Balik dari kerja, baru bermula design dan melukis job sendiri. Sedangkan job freelance perlu cepat disiapkan. Kalau lambat-lambat nanti, consultant kurang berminat dengan perkhidmatan kita dan beralih kepada freelancer lain. Kadang kala aku mengadap laptop dirumah sehingga ke jam 2 atau 3 pagi bagi memastikan drawing dapat disiapkan ontime. Ngantuk, penat sudah semestinya. Tapi aku lebih berpuashati, kerana setiap keringat ku yang mengalir memberikan hasil yang berbaloi… Berhenti dari makan gaji !!.. aku masih tak berani, kerana kerja freelance ni tidak menjamin job sentiasa ada.. andainya tetiba job takde. Apa aku nak sara keluarga ku makan. Tapi takkan aku mahu berterusan begitu, tak dapat rehat dan tidur secukupnya.

Setelah hampir setahun berlalu aku memberanikan diri menyuarakan hasrat untuk membuat kerja dari rumah. Aku juga menawarkan kepada syarikat beberapa keistimewaan, iaitu mereka boleh membayar gaji aku separuh dari biasa. Mereka tak perlu membayar kos elektrik mahupun maintenance laptop ku. Malah aku menguatkan hujah dengan menjelaskan “selama berkerja disini pun I selalu siapkan kerja dari rumah, sebab kalau ikutkan masa berkerja, dengan takde pembantu, mustahil semua kerja boleh siap.” Tapi cadanganku ditolak mentah-mentah, malah ditambah dengan kata-kata yang cukup memeritkan telinga. “U mau kerja u datang office, kalau tak mau, u boleh pegi..” “ok fine” jawab ku dalam hati ala-ala mat saleh gitu. Sebenarnya itu je la bahasa english yang aku tau sebut… haha..

Disebabkan tiada titik pertemuan yang baik, malah cabaran yang diberikan akhirnya, dengan sokongan kuat dari isteriku dan selepas melakukan solat istikharah , aku akhiri perjalanan selama 15 tahun dengan meletakkan surat berhenti kerja. Sekali lagi keperitan dan pangabdian aku selama 15 tahun ditampar hebat. Bila mana surat perletakkan jawatanku dicampak oleh orang yang bergelar bos, setelah dia menandatangani menerima surat perletakkan jawatan ku. “Tq bos..” itu saje ayat yang terkeluar dari mulut ku. Sambil mengambil pendua surat tersebut, agar tiada dakwa-dakwi dikemudian hari.

Ketidak puasan hati ku terhadap seorang bergelar bos kerana sikapnya yang tidak pernah menghargai aku, aku luahkan kepada beberapa orang teman sekerja. Tapi sedihnya mereka menyalahkan aku, malah ada yang dengan sinis mengatakan aku adalah orang yang tidak mengnang jasa. “Dulu kau datang sini dengan tak tau buat kerja. Kat sinilah kau belajar guna autocad. Tapi bila kau dah pandai, ko tinggalkan syarikat macam tu je..” bukan simpati yang aku dapat. Aku menjadi semakin hairan. Betul ke aku tinggalkan syarikat begitu aje, bukan aku dah memberi cadangan yang menguntungkan kedua-dua belah pihak ke?. Salah ke kalau aku ingin mencari rezeki yang tau menilai setiap titik peluh ku. Berbanding syarikat ni.  Salah ke kalau aku cuba meningkatkan pendapatan keluarga ku. Atau mungkin kah aku perlu menjadi hamba sampai mati sebagai mengenang jasa syarikat yang telah menerima aku berkerja dahulu ?.. untuk terakhir kalinya aku berkata lagi dalam hati. “Ala lupakanlah…”

Pada petang jumaat tanggal 21 may 2010 merupakan hari terakhir aku melangkahkan kaki keluar dari pejabat tersebut dengan seribu satu kenangan, pahit, manis, suka, duka. Aku sempat membuat satu entry pada blog ini sebagai kenangan berjudul “berakhirnya sebuah mahakarya kerja”..

Hampir setahun aku tidak mendengar khabar tentang syarikat mahupun rakan-rakan yang aku tinggalkan. Ye lah, buat apa aku nak ambil tahu tentang mereka, bukan ke rata-rata mereka menghukum aku sebagai orang tak tau mengenang jasa… Tiba-tiba pada suatu pagi, handphone ku berdering. “Siapa call ni?” Tak ada dalam contact list, tapi nombor ni macam familier. Bila aku jawab, terdengar suara yang sangat aku cam. “Woi man ea?.”. ye aku cam sangat suara ni, sebab berbelas tahun lamanya setiap hari aku mendengar suara ni.. suara bekas kerani aku.. “ye ana, apa cite. Lama tak dengar suara ko, tetiba pagi-pagi buta dah call aku”. “Sorry la bukan aku tak ingat ko, tapi nak call ko pun bukan ada topic.” “ abis tu pagi ni ko call, ada topic la?” Tanya aku selamba.. dia menjawab “ada la, sbb tu aku call ko. Mr ooi offer ko masuk semula kerja, dia kata, dia boleh bagi gaji ikut gaji lama ko, tak payah ikut gaji ko masuk dulu.” Mendengarkan tawaran tu, aku seakan nak ketawa.

Ana ni merupakan seorang kerani yang boleh dikirakan baik dengan aku, masa aku berenti dulu pun dia la sorang yang mengucapkan “good luck jeman”, pada aku. Dah terlanjur dia call, aku pun Tanya la apa kisah setelah aku berhenti, siapa yang menggantikan tempatku? Panjang lebar ana bercerita. “Ramai yang menggantikan tempat ko. Tapi semuanya tak boleh bertahan lama. Semua nya mengeluh, kerja banyak, takde assinstance, gaji ciput. Paling lama pun bertahan hanya 3 bulan malah ada seminggu je dah lari.” Kerja makin melambak, tension, itu nak cepat, ini nak cepat. Bukan setakat tu, malah bos pernah masukkan menantunya lepasan university luar negara, tapi lagi teruk, tak boleh buat kerja, bila ditanya pasal pelan, dia menengking semula, “ingat wa robot ka, semua kerja wa kena kasi sattle. Angkat orang tolong la..” Aku hanya tersenyum mendengarkan cerita dari ana. Hampir setengah jam kami bersembang akhirnya ana bertanya “Camne ko setuju ke?” Dengan ringkas aku menjawab “suruh ooi sendiri call aku.” Ana menamatkan perbualan kami dengan perkataan “ok lah.”

Keesokkannya aku aku terima panggilan dari adik bos, steven. Suaranya mesra menyapaku “hi aman, how are u.” biasalah tu, orang berhajat, pastinya akan melantunkan suara yang lunak dan merdu bagi menambat hati simangsa. Diringkas kan cerita samalah apa yang telah ana sampaikan pada aku semalam. Dengan nada perlahan dan tidak mahu membanggakan diri aku menjawab. “Sorry la steven, I pun busy, dulu I dah offer pada ooi but he reject my suggestion.”  Steven menjawab, “aiya itu ooi manyak bodo lah, dia mana tau pasal kerja, dia tau kira wang saja. Sekarang u tak da, semua orang tak boleh kasi sattle plan. Manyak job sudah lepas woo, sudah manyak lugi lo. Itu pasal la ooi panggil u masuk semula, u ok ka?” sekali lagi aku menolak lembut tawaran steven “I’m so sorry, steven. What for i do have to rush back there every morning, when I'm comfortable with my job .. free to start working hours, and free go to everywhere, without having to apply leave and deduct my income.”.. sorry la steven, bukan I tak suka u, tapi I really frust dengan ooi. U see, fifteen years I sattle my job, I tak de pun mintak OT claim. Not enough office hour, i bring back that things sattle at my home, But when i give him suggestion, he reject me and cakap he don’t want to know itu semua.”.. “aiya aman u jangan simpan hati la, I told u already what, itu ooi manyak bodo dia tau kira wang saja, ini orang kerja dia tak mau tau punya..” bagi memujuk hati steven agar dia tidak kecewa dengan keputusan ku, aku cakap “ok la steven, give me time to think about it..” suara steven kembali ceria, sambil dia berkata “u jangan fikel lama-lama aman, plan sudah manyak woo. Tak da olang mau lukis.”

Aku cerita apa yang berlaku kepada isteriku, dengan senyuman sinis isteriku berkata, “dah susah baru nak cari semula. Dulu 15 tahun abg kerja kat sana kenapa tak de yang nampak macamana abang buat kerja. Tiap-tiap tahun bonus diorang mencecah belasan ribu, kononnya ada komisyen job. Tiap tiap tahun gaji diorang naik. abang, 2 3 tahun sekali baru naik, itu pun bukan standing kenaikkan gaji diorang. Sudahlah zai dah muak dengar cerita FNP ni. Suruh la steven bayar gaji yang dia offer pada abang tu pada orang yang dulu cakap abang ni tak kenang jasa. Suruh orang tu pulak tunjukkan jasa”..

tersentap aku dengan kata-kata isteriku, memang betullah tu. Selama kerja disitu, bonus tahunan mereka mencecah belasan ribu. Malah seorang kerani lepasan SPM gred 3 sebangsa dengan mereka, mendapat bonus sehingga sepuluh ribu,ditambah lagi dengan kanaikkan gaji tahunan. Malah pergi dan balik kerja disediakan kereta. Alasan untuk menjaga keselamatannya. Tak cukup dengan itu, dibekalkan handphone dengan bil nya ditanggung oleh syarikat. Sedangkan aku yang dah berkerja lebih lama. Sesekali perlu keluar melawat tapak binaan, hanya menggunakan kereta dan handphone sendiri.

Sekali lagi. Ah lupakan lah semua itu. Kan semua nya sudah berlalu. Beberapa hari kemudian steven menelefon aku semula, bertanyakan keputusan ku. Kali ini aku tak perlu berdalih lagi. Aku perlu berterus terang menegaskan pendirian ku. Dengan nada kecewa dan penuh harapan dia cuba memujuk ku menggunakan cara berbeza mengatakan “ooi accept ur punya offer, dia kata u boleh buat plan dari rumah, everymonth dia kan bayar u one thousand. And kita tak perlu ambik job manyak-manyak, just follow u, kalau u ada free, u kata boleh lukis, baru kita amek job, than kalau u busy, tak pa loo, tak payah amek itu job.” Kali ni aku terpaksa bertegas, supaya steven tahu berapa pendapatan aku sebulan, berbanding tawaran dari abangnya yang disangkakan sudah cukup besar itu. “Again i mintak sorry dari u steven. i tak boleh buat FNP punya job. Bcos i dah cukup sebulan 2 atau 3 job. Every job consultant pay me 3 thousand. more than enough for me. What for i nak peningkan kepala dengan ooi punya job. Seminggu dua minggu i sattle my job, the rest i boleh relax maa, i bukan mau kaya, pakai mers S class like ooi, i bukan mau duduk rumah banglo 8 bilik punya. i pun bukan mau every month on vacation in oversea maa... apa i dapat, i belanja sikit, balance i saving sudah cukup la. Kita bukan mau kaya sampai sakit kepala. i just want my really life. Ada masa kerja, ada time for my family.” Dengan nada hampa steven menamatkan perbualan. “Ok la aman, if u change ur mind, just give me a call.”

sehingga ke hari ini aku tidak pernah return call kepada steven. Hanya beberapa bulan dari tawaran itu, ana ada menelefon aku, saje bersembang kosong dan mungkin mengingati aku sebagai kawan lama. Cerita dari ana. Orang yang dulu menuduh aku tidak mengenang jasa juga telah berhenti, aku malas nak ceritakan disini kenapa dia berhenti. Cuma aku bersangka baik, mungkin dia telah selesai mengenang jasa bos nya kot. Haha... Malah kerani yang baik dengan orang yang pandai mengenag jasa juga turut berhenti. Sekali lagi aku tak nak ceritakan disini kenapa dia berhenti. Memadailah aku beri satu soalan, “Dimanakah sikap kesetiaan dan pandai mengenang jasa kalian, bukankah bertahun-tahun lamanya kalian diberikan berbagai keistimewaan, sudah lupakah kalian dengan kesenangan yang telah bos kalian berikan. Janganlah kerana ketamakkan, kalian sanggup membiarkan bos kalian terkontang kanting membuat kerja sendirian. Bukankah bos itu telah membelanjakan wang yang banyak untuk menyara keluarga kalian?…” Sungguh, kalian bukan sekadar MENGENANG jasa, malah kalian sangat pandai MEMBALAS jasa…

#bersambungpart2

No comments:

Post a Comment