Thursday, June 11, 2020

pErTaPaAN sELaMa TigA bULaN


hari ini 10 jun 2020, bersamaan 18 syawal 1441H

hari ini bersambung lagi perintah kawalan pergerakkan. Cuma bezanya mulai hari ini PKPB telah bertukar menjadi PKPP (pemulihan). Berkuatkuasa dari hari ini sehingga 31 ogos 2020 nanti.  

Alhamdulillah, satu petanda positif virus ini dapat dibendung. Dengan pengistiharan PKPP ini, kerajaan telah membenarkan merentasi daerah dan juga negeri. Banyak sektor perniagaan dan perkilangan boleh beroperasi seperti sediakala. Hanya perlu mamatuhi SOP yang telah ditetapkan. Masjid dan surau juga telah dibuka kepada 40 jemaah sahaja. Tidak lama lagi insyaAllah sekolah-sekolah akan dibuka semula. Dapatlah anak-anakku meneruskan hafazan mereka di madrasah.

Mudah mudahan aku pun dapat menyambung semula aktiviti mengusahakan tanah kebun di simpang renggam. 3 bulan tidak kesana dan hanya bertapa dirumah menjadikan urat-urat seakan kejang dan minda seolah-olah terpenjara. Bagaimana dengan tanaman-tanaman? Sedikit hari lagi kita pergi bersama-sama untuk melihat apakah hasilnya…

Hari ini juga kereta waja aku telah siap menjalani pembedahan. Beberapa hari sebelum PKP fasa 1, aku kemalangan di KM33.6 lebuhraya PLUS. 2 bulan tersadai dirumah kerana semua perniagaan dibekukan. Menjelang fasa PKPB, waja ku masuk ke operation theatre. Setelah 2 minggu, sebaik bertukar dari fasa PKPB ke PKPP dia pun siap. Alhamdulillah. Macam tau-tau je aku dah gian nak ke simpang renggam. Hihi… Perancangan Allah adalah yang terbaik. Mungkin Allah nak mengelakkan aku dari menyeludup ke simpang renggam sepanjang tempoh PKP yang lalu. Dengan ketiadaan kenderaan pastinya terbantutlah niat aku untuk menyeludup kesana.. haha




No comments:

Post a Comment